بطور کلی عوامل موثر برای افزایش سطح بهره وری را میتوان چنین برشمرد:
بهبود کیفی عامل کار، با توجه به اینکه نیروی انسانی مهمترین عامل در بهبودی بهره وری میباشد لذا میتوانند با بکارگیری نکات ذیل موجبات ارتقای بهره وری را فراهم نمایند.
اغلب شما حداقل چند بار تجربه ی تلخ تعارض با «همکار» خود را داشته اید. اگر نداشته اید خوش به حالتان! «تعارض» از چند منظر قابل بررسی است و من امروز از منظر روابط بین فردی به آن می پردازم.
تعارض بین همکاران معمولاْ اجتناب ناپذیر است. در این میان نقش مدیران فوق العاده تعیین کننده است. متأسفانه مدیران سازمان های ما به گونه ای رفتار می کنند که گویی تعارض بین همکاران حاصل نواقص شخصیتی آنهاست. آنها به افرادی که غالباْ درگیر تعارض با همکاران خود هستند لقب «مشکل آفرین» می دهند و تلاش می کنند به عنوان راه حل تعارض آنها را منتقل و اخراج کنند.
اگرچه به نظر می رسد برخی از افراد به دنبال ایجاد دردسر و فتنه اند ولی این امر درصد کوچکی از تعارضات سازمانی را تشکیل می دهد. تعارض قابل حل است و به بیان صحیح تر «قابل مدیریت» است. در نظریه های تعارض آنجا که سخن از نواقص شخصیتی است، چهار منشأ تعارض شناسایی شده است که این چهار مورد را به انضمام کانون های پیدایش هریک در جدول زیر ملاحظه می کنید:
رفتار سازمانی مطالعه ی تأثیر افراد، گروه ها و ساختار بر رفتار در سازمانها است که هدفش به کار بردن این دانش برای بهبود کارایی سازمانها است. رفتار سازمانی علم مطالعه و کاربرد دانش درباره نحوه برخورد مردم، افراد و گروه ها در سازمان ها می باشد. این کار با رویکرد سیستمی انجام می شود. یعنی روابط بین مردم و سازمان ها را در ارتباط با کل افراد، گروه ها، سازمان ها و سیستم های اجتماعی تشریح می نماید و هدف آن دست یابی به اهداف انسانی سازمانی و اجتماعی با ایجاد روابط بهتر می باشد
ويژگي هاي مديران کارآمد
هر مدير بايد داراي ويژگي هايي باشد که اورا در خور و شايسته رهبري محيط آموزشي گرداند. . اين توانمندي ها که به توانمنديهاي رهبري موسوم است فرد را در بين ساير افراد متمايز نموده و او را قابل مراجعه ، اعتماد و اطمينان سازد .
مديريت منابع اطلاعات
در معرفي مدلهاي مرجع مديريت فناوري اطلاعات درسازمانها بايد از CobiT آغازكرد. استفاده از چارچوب CobiT Control Objectives for information and related Technology به معني به كارگيري ابزاري قدرتمند در كنترل اهداف اطلاعات و فناوري هاي مرتبط با آن مي باشد. CobiT، يك چارچوب فرايندي مرتبط با اين حوزه را فراهم كرده، فعاليت هاي مورد نياز در يك ساختار قابل مديريت و منطقي را ارائه مي كند.
تجارب موفق CobiT كه بيان گر اجماع و توافق نظر خبرگان در اين زمينه است، بيش تر بر كنترل و كمتر بر امور اجرايي متمركز شده است.
اين تجارب، سازمان را در زمينه بهبود سرمايه گذاري در عوامل توانمندساز فناوري اطلاعات، تضمين ارائه خدمات و تدوين روش اندازه گيري اي براي شناسايي مواردي كه امور به درستي كار خود را انجام نمي دهند، ياري مي كند.
براي اين كه فناوري اطلاعات در سازمان، خدمات مورد نياز كسب وكار را با موفقيت ارائه نمايد، مديريت نيازمند سيستم هاي كنترل داخلي و يا يك چارچوب مي باشد. چارچوب كنترلي CobiT اين نيازمندي ها را به طرق زير فراهم مي آورد:
- ايجاد ارتباط بين نيازمندي هاي كسب و كار
- سازماندهي فعاليت هاي فناوري اطلاعات در يك مدل فرايندي عموماً پذيرفته شده
- شناسايي منابع اصلي فناوري اطلاعات
- تعريف اهداف كنترلي مديريتي
این مقاله سیستمهای اطلاعات مدیریت MIS را پوشش می دهد. از آنجا که MIS ترکیبی از سه پدیده سیستم ، اطلاعات و مدیریت میباشد ابتدا این موارد را بررسی میکند. به علت تأثیرات قابل توجه سیستمهای اطلاعاتی بر روی MIS مبحث دیگر مقاله، درباره آن میباشد. متخصصان اطلاعاتی شامل تحلیلگر سیستمها، مدیران پایگاههای داده، متخصصان شبکه، برنامهنویس ها و اپراتورها در قسمت بعدی بررسی شده است. بعد از بررسی اجزای MIS به سیستمهای اطلاعات مدیریت در حالت کلی پرداخته میشود.سیستمهای پشتیبانی تصمیم(DSS) ، تأثیرات هوش مصنوعی و سیستمهای خبره بر روی این سیستمها دیگر مبحث مقاله می باشند. آخرین قسمت نتیجه گیری، همراه با ذکر بعضی نظرات در باب مزایا و معایب کنترل از طریق نرم افزار و گسترش آن در عصر اینفوکراسی یا اطلاعسالاری می باشد.